fredag den 27. april 2018

digt/stemme


digt/stemme.


Sad jeg ikke og nærmest gloede på den ældre herre bag glasögone eller hvad det nu hedder. Nogle ansigter er som lukkede ladeporte, hvor alt stopper få cm foran ansigtet. Jeg havde skruet ned for ham, lyden, jeg så kun (stadig) billedet. Det er ikke med dybde.
Så skruede jeg op og stemmen løftede de to “sjælens spejle op”, øjnene åbnede sig uden at åbne sig mere end før, men alligevel. stemmen gav — i totaliteten– lyd til øjnene, og øjnene tilførte/tilhørte øjnene nu. Hvis han havde været blind med to hvide hinder, så…
ville stemmen stadig ha kunnet overbevise mig alene, er jeg sikker på. Men dimensioneringen af blikket kom i den grad fra stemmen.
Fuld af følelse. Lyden var sådan lidt som fra den type, der kysser konen og omfavner, hvis hun blot forlader stuen for at gå på toilettet. Og velkomst af samme kaliber, når hun kom tilbage.
Tiden er min læge, siger jeg til hende. Tiden kombinerer øjne og stemme før eller siden. Måske kun i glimt.

1 kommentar:

  1. Jeg har læst, nydt, undret mig over og ligesom drejet det her digt rundt flere gange. Det minder mig om en pudsig tanke, jeg havde en dag, om en tidsmaskine i tiden, som lidt af en flig løftet i forhold til hvordan erindring "fungerer". Fungerer er et lidt dårligt ord, fordi det indikerer, at der er tale om noget maskinelt, men jeg kan ikke lige finde et bedre lige nu. Der er i digtet, synes jeg, en erkendelse af både noget strukturelt og en form for opgør med dette strukturelle, i hvert fald i en maskinel, måske krampagtigt kontrolagtig udgave, hvor opgøret i sig selv forbløffes over sig selv, og det uforbeholdne ligeledes må overgive sig til sig selv. Stemmen som en direkte måde at tage "temperaturen på ånd", tænker jeg også. Det sætter i det hele taget gang i mange associationer, hver gang jeg læser det, og det har skiftet fra at være ret milde stemninger til at være mere sørgelige, men aldrig knudrede, så det rammer mit humør på en overraskende, uforudsigelig og frisk måde. Jeg fik lige lyst til at skrive lidt om den oplevelse her. Tak fordi du lagde digtet op.

    SvarSlet