Kugeln: Om naturen i stoffet

Med hensyn til det elektriske system, når det kommer til det, vedrørende det, om det elektriske, hvad angår det elektriske, vi ku blive ved, ku vi, jeg sagde til lederen af forsyningen, at han ku forklare alt om sinuskurver, han ku da bare roligt gentage anode, katode, polære spændinger, elektricitetens selv, dens væren-til, for vi var ikke kommet en cm nærmere. Han ku da bare gå i gang.
Gennem berøring af et par alm felttelefoner ku jeg få stød, og det har jeg prøvet, bliver jeg oplyst, sansen for at føle smerte, den har jeg, og ikke bare alewitterne og de andre, de mange i Damaskus, Homs, Hama, Aleppo, bruger det i den store skala. I Satans navn.
Måske en anelse profant at bringe det sammen. Læs selv Djamila Boupachas grusomme erfaringer fra Algierkrigen. For nu at tage et eksempel fra dengang.
Men netop det, det ultimative aspekt, det affektive..det ønsker jeg ikke at gå længere ind i nu. Selvom min pointe er, at en teoretisk indgang til forståelse af det ikke er mulig.

Man pisser på et elefanthegn, man tænker ikke. Det er (kun) kroppen, der tager over. Min ven fra før tegnede, så det svimlende. Tavlen, rødternet, styret af vilje, af glød. 37 navne for strømmens dynamik og kunnen.
Og sluttede han ikke af med, at nu forstår vi, hvad elektricitet er, og spar på strømmen osv.   Og sagde jeg ikke til ham, at jeg forstår endnu mindre hvad el er.
Han gav mig og hele skaren en polsøger hver. Nu var vi rustede til at fortælle om en af naturens undere.

Jeg har badet i Middelhavet. Og vandet drev ned af drengens ryg.. Og bagefter forstod jeg intet om vand. Forstå. Vandets natur. Kroppen forstod. Følelsen og så en genuin teori om stoffer mødes aldrig.
Man badede. Man står op på land som en frø. Men alle ved sgu da, hører jeg, at  brintatomer går i spil med iltatomer, og så kan der sættes store skibe ud i stoffet. Opdrift og fortrængte legemers tab af vægt, eller hvordan nu eventyret lyder. DetER et eventyr. Og tyngdelov og funktionsdygtighed. Og vi kunne alle sagtens give brintatomets nøjagtige valens. Ogsåvidre. Ogsåvidre.
The following two tabs change content below.