torsdag den 28. januar 2016

om poesi og læsninger





Kære alle! For år tilbage var den professionelle lyrik næsten sikker på at få en anmeldelse, foruden lektørudtalelsen, nemlig i internettidsskriftet Sentura. For tiden er der vigtig lyrik, der simpelthen ikke bliver anmeldt. Jeg har besluttet at oprette og redigere et blog-formet internettidsskrift med titlen Den smalle Bog, der skal rette op på det. Der vil også komme omtaler af andre kunstarter, kunstfilm, kompositionsmusik mm. Det kræver tre ting: At forfattere og forlag er interesseret, at der kan skaffes støtte til visse, minimale driftsomkostninger (fortrinsvis porto) og at der er folk, der er interesseret i at bidrage. Hvis der er nogen, der gerne vil bidrage til et sådant internettidsskrift, så skriv til mig i indbakken. Nedenfor en lidt mere uddybet samling overvejelser i form af et facebook-opslag fra for nogle dage siden
Jakob Brønnum
DEN SMALLE BOG
Nytårsforsæt for 2016
En lille forhistorie
I fjor aflagde jeg det offentlige nytårsforsæt, at jeg ville tale om den politiske, kulturelle og dannelsesmæssige konsekvens, det har haft, at staten ved grov politisk ansvarsforflygtigelse de seneste 30 år har overladt skriftkulturens varetagelse udenfor skolen til markedskræfter og lokalpolitik. Det lykkedes, godt og vel endda, foruden gennem en række samtaler, lidt bloggeri og læserbrevsdebat, med en kronik i Kristeligt Dagblad i går, som avisen samtidig underbyggede pointerne i i sin leder og belyste kritisk over halvdelen af forsiden. [Kritisk som i: reflekteret formidlende.]
Begrundelsen for nytårsforsæt for 2016
Den kulturelle udvikling, med en øget markedsstyring af kunst og kultur, såvel offentligt som erhvervsmæssigt, og den stigende populistiske diskurs som reaktion på de gamle partiers arrogante, teknokratiske konstruktion af en nation af udkantsområder, har medført, at den professionelle kunst og kultur arbejder under stadig sværere vilkår, den ses som flødeskum på virkeligheden, selvom den er forudsætningen for det gode liv, hvis det gode liv er at være i reflekteret, reflekterende, kritisk, nuanceret, medmenneskelig, nærværende dialog med tiden og omverdenen. Værker og arbejder, der ikke kommunikerer med det brede publikum for øje, står under anklage for at være elitære, verdensfjerne og uinteressante for markedet, til trods for, at det er her, der gøres nye erfaringer af menneskelig, eksistentiel, politisk, æstetisk, kulturel og social art, som mainstreamkulturen senere lukrerer på, genremæssigt og i sit fortællesprog. Mange af disse værker får ingen eller næsten ingen modtagelse i form af reflekterende kritik.
DEN SMALLE BOG
Efter at have gjort erfaringer med debatblogs mm. har jeg besluttet at oprette en blog under navnet "Den smalle bog", som skal sikre, at professionelt udgivne bøger, der ikke finder vej til omtale i aviser og større medier, bliver anmeldt, kort og redeligt. Bloggen skal desuden rumme anmeldelser af smalle udgivelser også fra andre genrer, humaniora generelt, ny kompositions- og indiemusik, billedkunst, kunstfilm. Begrebet "Den smalle bog" er derfor ment som mere end et begreb - som et navn, der signalerer, at man vedkender sig værkets karakter, hvilken genre, der nu er tale om: Det gør ikke noget, at man ikke står og råber til hele markedet hele tiden.
Idéen opstod, da jeg undrede mig over, hvor bloggen Sentura var blevet af. Som professionel lyriker kunne man i en periode regne med en seriøs anmeldelse her, foruden bibliotekernes lektørudtalelse. En anmeldelse eller to er da det mindste, man kan forvente.
Jeg har kontakt med bidragydere, men allerede nu vil jeg også opfordre dem, der kan og har lyst til at bidrage med anmeldelser, til at skrive til mig i indbakken. Bloggen vil være som et redigeret tidsskrift, med procedurer og arbejdsgange kendt herfra. Bloggen vil bl.a. få en facebookside tilknyttet, så man kan følge indlæg her
Godt nytår, folk

2 kommentarer:

  1. metrord.dk har jo eksisteret i 9 år. Et par af anmelderne (bla mig selv) er nu i færd med at trække sig, så sitets fremtid er til diskussion. Måske kunne Jakob indlede et samarbejde med de resterende ildsjæle derfra?
    Kirsten

    SvarSlet
  2. Kære Kirsten, tak for din tanke - du er naturligvis velkommen til 1) bidrage til Den smalle bog, 2) vise de resterende, at De smalle bog findes og opfordre dem til at maile mig (densmallebog@gmail.com). Der er imidlertid en accentforskydning. Fint nok med undergrundslitteratur, vigtigt og rigtigt og stærkt. Men der findes overgrundslitteratur, der falder ubemærket til bunds i et markedsstyret litterært kredsløb. Jeg mener f. eks., at en vis K. S. Nielsen (håber ikke han lytter) har skrevet (mindst) et egentligt mesterværk, nemlig Kaptajn Kugeln, der er blandt de største og bedste danske bøger, jeg har læst overhovedet. Men den er ikke blevet anmeldt (bortset fra af mig på litteratursiden.dk). Så jeg ser ikke Den smalle bog som i første omgang en undergrundsting

    SvarSlet