mandag den 21. april 2014

FB-clip




PROMENADEN = KARTELLET? Jeg gik i gang med at skrive en lille historie om Promenaden og dens tilblivelse, og hvad den går ud på, men opgav det foreløbigt. Nu blir det så til en kommentar. Grundlæggende kan jeg sige: der er ingen økonomisk gevinst whatsoever forbundet med at være skribent på Promenaden, der er ingen "chefredaktør", de respektive indlæg skal ikke godkendes hos andre end en selv, men jeg gad lige præcis ikke at bruge mere tid på at rede den slags tråde ud, da KARTEL debatten forekommer mig afsporet, at handle om så meget andet end om det som optager mig og ganske mange andre, nemlig litteraturen og dens muligheder, har egentlig blot følt at Promenaden af - for mig uransalige grunde - fra dag 1 er blevet lagt for had, kritiseret af alle mulige fra Tue Andersen Nexø (han kaldte den for "skuffende" engang for længe side til et arrangement i LitHaus, Lars Bukdahl har talt om "de sløve promenister" - mener de forresten stadig det? Jacob Levinsen - der mente at "vi" så allerede havde en ansøgning i Kunstfonden til oprettelse af bloggen (totalt hen i vejret) eller hvem ved, til os selv (vi er jo korrupte og fedtet helt ned i statskassen – men hov, hvad laver Jacob Levinsen nu pludselig selv i Kunstfonden?), jeg mener denne evige MISTÆNKELIGGØRELSE som forpester det såkaldte MILJØ. Det om ansøgningen, sagde han (Jacob Levinsen ) i TV, men der er sgu da ikke nogen fra Promenaden der mig bekendt har været i TV i den forbindelse, jeg eller nogen andre har heller ikke haft dobbeltopslag i WA som Henrik Dahl (og hvis nogen har, så er det gået hen over mit hoved) osvosv, alligevel er bloggen for ikke så få ret så forskellige kultur-skribenter blevet et eksempel på magtkoncentration åbenbart af den værste slags, en del af det der famøse Kartel, som jeg ikke aner, hvad er - jo, jeg forstår der er tale om en underlig uklar opfattelse af noget og nogen som rotter sig sammen omkring en særlig æstetik, som udelukker andre fra at komme til fadet (Gyldendal? At skrive på Promenaden? At skrive selv? At komme ind på Forfatterskolen, at blive lærer på Testrup?). Promenaden har i det mindste ikke en skid med Gyldendal eller Forfatterskolen eller nogen andre institutioner at gøre. I forgårs blev jeg kontaktet af Information, og blev spurgt om jeg ikke ville skrive Gabriel García Márquez´ nekrolog, men før jeg nåede at reagere havde de allerede hyret en anden, nemlig Rigmor Kappel, hvilket jo er fint nok, da hun også oversætter vigtige bøger fra spansk, men det er lige præcis den situation, som kan være så frustrerende for en freelancer som undertegnede, denne usikkerhed, når man skriver til aviser, hvad redaktøren nu vil gøre, hvorfor man ikke hører noget i en uge, tre uger, tre måneder, om han eller hun overhovedet ønsker at trykke ens hm hm hjertesmerteblod?! Bl.a. derfor oprettede vi Promenaden, så vi kunne skrive og poste lige præcis, hvad vi hver især ønskede, så henkastet som nu blogmediet lægger op til. Det er jo lidt af en befrielse. Og en fællesblog ville måske endda kunne trække flere læsere til. Desuden kan alle frit skrive kommentarer og indsætte dem i kommentarfeltet under de forskellige indlæg. DET STÅR ENHVER FRIT FOR, men heller ikke den mulighed synes at være noget argument for en eventuel åbenhed, det kan måske opfattes som et knæfald for "KARTELLET" (jeg spør igen, hvad er det egentlig?), at nedlade sig til ligefrem at deltage!? Gabriel García Márquez er en forfatter, jeg sætter højt, og som har betydet noget for mig i forskellige perioder af mit liv, sådan som litteratur kan, derfor skrev jeg en lille nekrolog til Promenaden, men denne brede landevej, som hans version af den magiske litteratur jo er, passer måske ikke ind i fordommene om Promenadens æstetiske snæversyn, i hvert fald er der ingen af de forbitrede kritiske stemmer, der indtil videre har ønsket at kommentere indlægget. I stedet for forbitrelse og skud i tågen og almindelig mistænkeliggørelse kunne man jo også bare bidrage til fx at gøre Promenaden mere interessant. Men en Arne Herløv Petersen har allerede udelukket den mulighed, da han forestiller sig, at hans eventuelle kommentar ikke vil passe ind i en Niels Franks litteraturforestillinger (som åbenbart så må være alle Promenadens skribenter?). " Hvis jeg sendte et indlæg til Promenaden, ville det sikkert blive stående der, men det ville næppe blive bemærket eller føre til kommentarer, hvis jeg ikke gik ind i det, der tilsyneladende interesserer dem derinde. Det ville være mere interessant for dem, hvis jeg havde en mening om det, Niels Frank skriver om sin holdning til Niels Frank." . Helt ærligt, hvor i al verden ved du det fra? Det er ved gud et patetisk synspunkt, for sådan kan man jo bare holde fordommene ved lige. Det er især det der ”dem” som er afslørende, der foregår jo alt muligt forskelligt ”derinde”, og der kan, hvis nogen gider, ske endnu mere. Fortsat god påske søndag.
Synes godt om ·  · 
  • Maria Guldager Det er en god god god blog!
  • Jan H. Hansen Folk skulle tage og blande sig noget mere, i stedet for at brokke sig sådan!
  • Arne Herløv Petersen Bemærk det nedladende "en Arne Herløv Petersen". Som at sige "en vis Petersen".
    Jeg husker, hvordan en af de unge forfatterskoleelever i en tidligere diskussion sagde, at jeg jo ikke forstod, hvad de talte om, for jeg kendte ikke til det litterære milj
    ...Se mere
  • Thomas Boberg og bemærk også "en Niels Frank", her blir ikke gjort forskel, nedladende over hele linjen, åh hold dog op!
  • Thomas Boberg Arne, du ser hvad du vil se, hvem var det som talte om tunnelsyn, ja du har fx skrevet i hundredvis af fragmenter og tekster her på fb, og jeg har liket (selvom jeg synes at disse likes er tåbelige) masser af dem og undertiden også kommenteret dem, men...Se mere
  • Arne Herløv Petersen Forfatterforeningen har i to år ført sagen om PET's konfiskation af mine dagbøger, fordi den kan skabe præcedens for, at politiet kan bryde ind hos enhver forfatter, stjæle hans notater og selv udgive dem, hvilket landets førende eksperter i ophavsret ...Se mere

    www.saxo.com
    Læs om Aktindsigt. E-bogens ISBN er 9788740400564, køb den her
  • Stanley Opmann Flinke Gyldendal-forfattere kritiserer ikke NATO og den nukleare option, Arne... De rejser heller ikke tvivl om dæmoniseringen af fjerne lande der ikke har gjort os noget.. De har alt for travlt med at gå til receptioner og brokke sig over Gyldendals manglende udgivelse af Tom Snakmanns udredning af Lacan's bævl, fordi han havde stukket sin tissemand op i Politikens anmelder..
  • Jens Peter Kaj Jensen Som en, der måske aldrig ligefrem har været del af Kartellet, 
  • men i hvert fald engang har gået på Forfatterskolen og, indrømmet, også har udgivet bøger på 
  • Gyldendal og været til fester, jeg burde have holdt mig fra, og i den forstand nok er lidt anløben, 
  • vil jeg her af alle steder anbefale en bog, som ikke er udkommet på Gyldendal, og som mig 
  • bekendt endnu hverken har været anmeldt i Politiken, Information eller Weekendavisen, 
  • nemlig Knud Steffen Nielsen: Kaptajn Kugeln og min brev- og notesamling 1. Om Håndtering af 
  • og Lærestykker i det enkle Liv. Den udkom for en måneds tid siden og har siden været mig en 
  • helt uundværlig vejleder i mit enkle liv. Jeg kan fx anbefale Et mangfoldiggjort brev om 
  • underskriftsindsamling, side 37. Her giver Ib Jensen, Hvalsø, et pragteksempel på sikker 
  • fornemmelse for proportionerne i den retspolitiske debat. Læs bogen, køb den!
  • Lars-Emil Woetmann Nielsen man forveksler hinanden med ænder

Ingen kommentarer:

Send en kommentar