onsdag den 23. januar 2013

digtnote dengang


 

Jeg tænkte nok, der var etellerandet med

den stol, sagde han, digteren, da jeg i 

ærbødighed   mente pladsen  besat til anden side. Hans side.

Vi skulle indtage måltidet i Riddersalen.

Jeg spurgte ham, om ikke nok han ville læse det smukke digt

om valgslægtskabet med Schiller igen. Han syntes ikke rigtig,

han ville igen, nu han allerede havde gjort det én gang.  Jeg gik aldrig så

forsigtigt til værks mere. Ærbødighed ruler ikke.

 

Han havde sprættet bogen op, ku jeg se,

da jeg senere stod

foran dødsboets bogrester

Arkiv over en stille, klog

mand, garanteret medlem af akademiet,

og underspillet i sine digte, der handlede om hver dag sin

velsignelse og lyst, dem jeg læste af dem

Jeg kunne bedre lide de andres

hver dag sin plage.

Ingen af dem forstod jeg

længere end til næste dag,

så ofte måtte jeg give ham ret

Men i morgen....

 

(2013-note om Uffe Harder på Hald i 1986)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar