onsdag den 20. april 2011

Sprogrøgtning og anden sport

Læste som jeg nu gør en gang imellem om sprogrøgteri. Det var på nystartet blog og fint og godt og enig og altmuligt.Sommetider er jeg selv medlem af sprogrøgterklubben, samtidig med at jeg tager afstand fra sagen, for jeg har læst så mange røgterier fra etatsrådstanden og Foreningen til smukkere husfacader og det-kan-man-da-virkelig-ikke-foreningerne og hørt dem udtale sig om, hvordan dørgreb bør pudses og  hvilke ord fra glossariet der enten er (for) invasive eller ungdommelige pjat-ord. Jeg er -konkluderende- en anelse ulysten til at blive set tæt på Forskiønnelsesudvalget for København og Nationen. Ca. Men, men, men uden at blive hysterisk purist, så får jeg i den grad dagligen elektriske stød i øret af fejl. Jeg vender tilbage til emnet, når jeg kræver det, eller det kræver det.    
Ordet, som bloggens forfatter tog fat i i en lang udfoldning var "håndtering". Ordet hører rimeligvis til i en underafdeling af New Speak, dvs dekorativer (hov det var et stykke hjemmebag) eller blødgørere, der har knyttet en ekstra hensigt til sig.
Men lad mig lige tage fat i fx et eksempel på cementtung, konservativ standup-hjemmeforberedt-dvask-ord i mine ører. ...nej, jeg gemmer den lige af strategiske grunde   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar