fredag den 22. april 2011

Den påbegyndte sprog-ska-vi-sige-røgteri-ting. Jeg faldt over Hanne Richardt Beck nystartede blog...

IAGTTAGELSER AF ORD 1



Hvordan skal Europa håndtere flygtningestrømmen fra Afrika?

Et ofte stillet spørgsmål efter oprørene i Nordafrika. Et alvorligt spørgsmål. Et vigtigt spørgsmål. Men der er noget med den sætning. Et enkelt ord, som jeg nærmest er blevet allergisk overfor. Det er ordet håndtere. Et ganske almindeligt ord. Vi bruger det hele tiden. "Jeg er god til at håndtere stress." "Ole er svær at håndtere," siger læreren. "Hvordan håndterer vi valget mellem velfærd og flygtninge?" spørger journalisten. "Hvorfor kan vi ikke håndtere det problem?"

Det er et stykke tid siden, det gik op for mig, at gode ord som klare, tage, forholde sig til, gribe an og ordne i vid udstrækning er blevet erstattet af håndtere .........
 
man læse videre på klummen  på  hannerichardtbeck.blogspot.com

2 kommentarer:

  1. skede godt knud!


    Matersh
    Stles
    Preemi
    Sindene
    murend
    sonse
    Sentes

    SvarSlet
  2. jeg sender ordene videre til Hanne R B

    SvarSlet